ماکرون خود به خوبی می‌داند پشیتبانی حزب سوسیالیست برای رای آوری نهایی وی در مقابل رقیبی سرسخت به نام لوپن کافی نیست.
کد خبر: ۳۸۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 21 February 2017
به گزارش تابناک : انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017 کماکان به سوژه ای بسیار مهم در میان تحلیلگران مسائل اروپا و نظام بین الملل تبدیل شده است. اگرچه تا چندی پیش تحلیلگران فرانسوی از امکان راهیابی فرانسوا فیون نامزد حزب محافظه کار و مارین لوپن رهبر جبهه ملی به دور نهایی انتخابات خبر می دادند، اما در تحلیلهای اخیر، جای فیون و ماکرون با یکدیگر عوض شده است.

وزیر سابق اقتصاد فرانسه که با شعار بهبود وضعیت معیشتی مردم و با نقد سیاستهای اقتصادی دو حزب محافظه کار و سوسیالیست وارد میدان  است، هم اکنون با انگیزه ای بیشتر در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری گام بر می دارد.

لغزشهای فیون در نظرسنجی های انتخاباتی (که متعاقب افشای فساد مالی وی صورت گرفت)، اقبال ماکرون برای راهیابی به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را بیشترکرده است. با این حال ماکرون در دور دوم انتخابات، راه سختی را در مقابل لوپن پیش رو دارد. ماکرون باید به گونه ای رفتار کند که در دور دوم و نهایی انتخابات بتواند پشتیبانی دو حزب محافظه کار و سوسیالیست را به دست آورد. از این رو ماکرون کار سختی را در تنظیم ضرباهنگ رقابتهای سیاسی و انتخاباتی خود پیش رو خواهد داشت.

آنچه در خصوص مبارزات انتخاباتی ماکرون قابل تامل است، کپی برداری وی از برخی فرمولهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا (در سال 2016) است. البته به نظر می رسد وزیر اقتصاد سابق فرانسه در این خصص الگوی موفقی را انتخاب نکرده است! ماکرون به مانند دموکراتهای آمریکا در انتخابات سال 2016، مانور زیادی بر روی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می دهد.

ماکرون معتقد است که مقامات روسی سعی دارند نتیجه انتخابات را به سود نامزد جبهه ملی فرانسه یا فرانسو فیون نامزد حزب محافظه کار ( که هر دو دارای رابط نزدیکی با مسکو هستند) تغییر دهد! این ادعای ماکرون، می تواند در دور دوم رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای وی بسیار گران تمام شود! نباید فراموش کرد که ماکرون در دور دوم انتخابات به آرای رای دهندگان محافظه کار برای غلبه بر لوپن نیاز خواهد داشت.

با این حال اظهارات ماکرون منجر به نارضایتی تعداد زیادی از رای دهندگان محافظه کار شده است. ماکرون خود نیز به خوبی می داند پشیتبانی حزب سوسیالیست برای رای آوری نهایی وی در مقابل رقیبی سرسخت به نام لوپن کافی نیست.

هم اکنون اعضای ارشد ستاد انتخاباتی ماکرون، صراحتا دو رسانه اسپوتنیک و راشاتودی را در خصوص دخالت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متهم کرده اند. مامرون و اعضای ستاد انتخاباتی وی معتقدند که روسیه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده و در صدد حذف ماکرون در رقابتهای انتخاباتی امسال است! بدیهی است که حتی اگر ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود، این ادعاهای وی بر روی روابط پاریس-مسکو سایه خواهد افکند.

نکته دیگر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به کاهش فاصله مارین لوپن با ماکرون باز می گردد. قبلا نظرسنجی ها نشان می داد که در صورت راهیابی ماکرون و لوپن به دور دوم و نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه،  ماکرون قادر به شکست رقیب خود خواهد بود. اما هم اکنون نظرسنجی ها نشان دهنده کاهش فاصله لوپن با ماکرون است.

در صورتی که روند فعلی ادامه یابد، لوپن خواهد توانست گوی سبقت را از ماکرون ربوده و در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز بر وی غلبه پیدا کند. در چنین شرایطی، ماکرون نیاز مبرمی نسبت به حمایت احزاب سنتی فرانسه در دور نهایی انتخابات دارد. حمایتی که به نظر می رسد ماکرون تا کنون  در جلب آن چندان موفق عمل نکرده است. حال باید در انتظار ادامه بازی ماکرون در رقابتهای انتخابات امسال ماند. آیا او همچنان بر روی فرمولهای انتخاباتی هزینه بر و بازدارنده ای مانند طرح دخالت روسیه در انتخابات فرانسه اصرار خواهد کرد؟!


منبع : تسنیم
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار