اسماعیل قدیمی، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات معتقد است ماجرای ازدحام مردم برابر پلاسکو و کند شدن امدادرسانی نباید فقط مردم را مقصر دانست. الگو های رفتاری که از جامعه و نهادهای مختلف شکل می‎گیرد فرهنگ عمومی و رفتار مردم را می‎سازد.
کد خبر: ۳۶۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 22 January 2017
به گزارش تابناک : یکی از مسئله‎سازترین حاشیه‎های حادثه پلاسکو، ازدحام مردم در مقابل این ساختمان و ایجاد اختلال در کار امدادگران  برای گرفتن عکس و فیلم بود. فضای مجازی پرشده از پست‎هایی که از مردم می‎خواهند محل حادثه را ترک کنند و مسئولان هم بارها و بارها از مردم خواهش کرده‎اند که در برابر ساختمان پلاسکو ازدحام نکنند. 

به نظر می‎رسد مردم فرهنگ قرار گرفتن در موقعیت‎های اضطراری را ندارند و بستر این فرهنگ‎سازی از سوی نهادهای ذی‎ربط همچون شهرداری فراهم نشده است. مردم از بنرهای تبلیغاتی شهرداری آموزش‎های ضروری را برای قرار گرفتن در موقعیت‎های مختلف اجتماعی را دریافت نمی‎کنند.

اسماعیل قدیمی، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات درباره فرهنگ عمومی در حادثه پلاسکو در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: مردم از الگوهای رفتاری که جامعه، نهادها و سازمان‎های مختلف معرفی می‎کنند، الگو می‎گیرند. حتی خود سازمان‎ها هم از فرهنگ سازمانی و ساختار‎های سیاسی، اجتماعی پیروی می‎کنند و رفتاری که مردم در بحران‎ها و موقعیت‎های مختلف از خود نشان می‎دهند ناشی از این الگوها است. 

وی افزود: وقتی مسئولان، فیلم‎ها و برنامه‎های مختلف کارکردهای نادرست را ترویج می‎کنند نباید مردم را متهم کنیم و مقصر اصلی بدانیم. مردم از همین منابع یاد می‎گیرند. قطعا در این حادثه رفتار مردم یک رفتار ناهنجار و غلط است ولی فقط آنها مقصر نیستند. ده‎ها نهاد و سازمان مختلف در این مسئله مقصر هستند. 

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: بی‎اعتمادی علت دیگری است که باعث به وجود آمدن این مسئله شده است. بی‎اعتمادی مردم نسبت به رسانه، نسبت به نهادها و نسبت به یکدیگر  در در جامعه ناهماهنگی ایجاد کرده است. 

وی تصریح کرد: نمود دیگر این ناهماهنگی را در رفتار سلبریتی ها هم می بینیم. خارج از ایران ما شاهد برخورد متحد سلبریتی‎ها در رابطه با مسائل  اجتماعی هستیم اما در ایران هر کدام از آنها یک تفسیر مخصوص به خود دارد که این هم ناشی از عدم سواد رسانه‎ای و درک رسانه‏‎ای از جانب آنها است. 

قدیمی در خصوص تاثیر صدا و سیما و فضای مجازی در این ازدحام‎ها گفت: صدا‎وسیما در خصوص این حادثه عملکرد بهتری از قبل داشت اما سال‎ها طول خواهد کشید تا اصلاحاتی در صدا‎وسیما صورت بگیرد. 

وی افزود: رسانه‎های ما باید مدیریت رسانه‎ای داشته باشند تا در زمان قرار گرفتن در چنین موقعیت‎هایی بتوانند خوب عمل کنند و از روزمرگی خود بیرون بیایند. 

این استاد دانشگاه همچنین در رابطه با شهروند رسانه‎ها گفت: در مواجه با شهروند رسانه‎ها باید دقت کافی به عمل بیاید؛ از آنجا که در ایران هنوز بستر مناسبی برای چنین فضاهایی به وجود نیامده است بسیاری از این شهروند رسانه‎ها سواد رسانه‎ای ندارند و غیر مسئولانه و بی‎منطق عمل می‎کنند.

این کارشناس با تاکید بر ضعف مدیریتی سازمان‎های مسئول گفت: برخلاف گذشته نباید از این رویداد گذشت و باید از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای تجدید نظر در فرهنگ عمومی استفاده کرد. 

قدیمی در خاتمه گفت: باید در مهد کودک‎ها و مدارس  هنجارها و ناهنجاری‎های اجتماعی را به کودکان بیاموزند. با رفتارهای غلط اجتماعی کودکان برخورد شود و نباید بدون نقد از کنارشان گذشت. 




منبع :‌رویداد 24
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، سلفی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار