فریاد کارگران هپکو زیر چرخ‌های فشار اقتصادی درحالی بلند شده که رکود، سوء مدیریت و نبود نقدینگی و تولید ماشین‌آلات هپکو را پنچر کرده و استان مرکزی شاهد له شدن این شرکت زیر چرخ ماشین سنگین رکود است.
کد خبر: ۳۵۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 08 January 2017

به گزارش تابناک : استان مرکزی استانی در مرکز ایران است که بزرگترین شهر و مرکز این استان شهر اراک است و این درحالیست که این استان به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود.

استان مرکزی از جمله استان‌های صنعتی کشور و بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب اهمیت اساس اقتصاد استان را تشکیل می‌دهند و با توجه به وجود بیش از 2700 واحد تولیدی و صنعتی در استان، بهره‌مندی از صنایع مادر و حلقه‌های واسط کلیدی در تولید کشور بوده که سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی آن بالا بوده به‌طوری که این استان همواره در رتبه ممتازترین استان‌های کشور در جذب سرمایه‌گذاری صنعتی است.

استان مرکزی در طول دو دهه گذشته چهره‌ای صنعتی به خود گرفته و با راه‌اندازی طرح‌های صنعت نفت و پتروشیمی به یکی از بزرگترین مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شد، از تولیدات عمده استان می‌توان به آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، ریخته‌گری فلزات سنگین، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و راه‌سازی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ‌های صنعتی، منسوجات، شیشه و جام، بلور، انواع لاستیک خودرو، شیم و کابل، شوینده‌ها، دوده صنعتی، الیاف مصنوعی، انواع سنگ ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی و "پی وی سی" اشاره کرد.

ماشین سنگین تورم و رکود تولید، رونق هپکو را صاف کرده است

شرکت هپکو در سال 1353 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ماشین آلات راه‌سازی تاسیس شد، شرکتی که در حوزه ماشین‌آلات، کامیون و کامیونت، پیمانکاری راه و تجهیزات آسفالت و T.B.M و طراحی و ساخت انواع ماشین آلات فعالیت می‌کند.

هپکو که از شرکت‌های مهم و اساسی استان مرکزی در حوزه تولید بود این روزها رونق خود را از دست داده و در رکود تولید و عرضه درگیر مشکلات عدیده همچون واگذاری غلط شرکت به افرادی خاص شده است.

وقتی استاندار مرکزی رنگ‌ها را نه سفید می‌بیند و نه سیاه

و این درحالی است که چند هفته قبل بود که در همایشی کاملا سیاسی ـ تبلیغاتی با حضور معاون رئیس جمهور در کانون امام علی(ع)، استاندار مرکزی در جمع فعالان اصلاح طلبان و بعدتر در جمع فعالان ستاد استقبال از رئیس جمهور خود را یک چهره کاملا سیاسی معرفی کرد و گفت: همان‌طور که استان‌های مرزی در دوران جنگ آسیب دیدند این استان نیز در جنگ تحریمی از یک سو و سیاست‌های غیراصولی گذشته از سوی دیگر مانند دیگر استان‌های کشور آسیب‌های بسیاری دیده است.

محمود زمانی قمی در حضور معاون رئیس جمهور از وضعیت استان مرکزی گفت و ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم مشکلات اقتصادی و بیکاری را به پای دولت یازدهم نوشتند و بعد از گذشت زمان به نقاط قوت حمله و آن را تضعیف کردند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: از جمله این حمله به مذاکرات هسته‌ای که دستاوردهای بزرگی داشته و یا دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان که این موفقیت‌ها را نشانه رفته‌اند و این افراد از برجسته ساختن مشکلات که خود عامل آن بوده‌اند هیچ‌گونه کوتاهی نمی‌کنند.

وی افزود: طراز بسیار مثبت صادرات و واردات استان مرکزی نشان از بهبود وضعیت اقتصاد استان دارد و در عین حال 126 واحد تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط استان مرکزی که تعطیل بود به چرخه فعالیت بازگشت.

زمانی قمی اضافه کرد: ما نمی‌گوییم همه چیز سفید است ولی سیاه هم نیست بهتر است نقاط خاکستری و اقدامات را هم ببینیم.

فریاد کارگران هپکو زیر چرخ‌های فشار اقتصادی بلند شد

این سخنان درحالی بیان می‌شود که امروز تنها نقطه‌ای که در بین قشر کارگری هپکو که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید ماشین‌آلات سنگین است، به چشم می‌آید همان نقاط سیاهی است که زندگی این کارگران را تحت فشار قرار داده و آنان را وادار کرد تا ظهر امروز اعتراض خود را در خیابان اصلی اراک فریاد بزنند.

کارگران در این اعتراض خود ضمن فریاد اعتراضی به مشکلات تولیدی و فعالیتی این کارخانه، نسبت به تغییرات مدیریتی که منجر به این وضعیت کارخانه شده و نیز مشکلات پرداخت حقوق خود اعتراض داشتند.

همه اینها درحالی اتفاق افتاد که "محمدرضا نعمت‌زاده" در جلسه‌ای که سعی در محرمانه سازی آن داشت در ستاداقتصاد مقاومتی، نوید رونق داده بود ولی گویا این روزها خواب سنگین تولید در واحدهای بزرگ استان مرکزی با از جلونظام، خبردار فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان نمی‌پرد و این استان و کارگرانش باید همچنان منتظر تغییر بنیادین و شاید یک معجزه در بخش تولید و صنعت باشند.

کارگران شرکت هپکو حقوق اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به صورت نصف نیمه و ماه های آبان و آذر را هم دریافت نکرده اند

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک در حاشیه این تجمع گفت: جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو روز یکشنبه 16 آبان با حضور سهامدار عمده هپکو ، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

لطیفی در رابطه با  قول مسئولین استان مرکزی در خصوص پرداخت مطالبات شرکت هپکو افزود: در جلسه بررسی مشکلات شرکت، میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر 6 میلیارد تومان عنوان شد و قرار شد 3٫5 میلیارد تومان توسط مدیرعامل تا پنج شنبه 20 آبان ماه و 2٫5 میلیارد تومان مابقی توسط سهامدار روز پنج شنبه 27 آبان ماه به حساب کارگران واریز شود که هنوز سهم سهامداران پرداخت نشده است.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: این درحالی است که کارگران شرکت هپکو حقوق اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به صورت نصف نیمه و ماه های آبان و آذر را هم دریافت نکرده اند.

وی تعیین و تکلیف سهامداران شرکت هپکو را یکی دیگر از مشکلات شرکت عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس وعدهای مسئولان قرار بود که وضعیت سهامداران شرکت هپکو تا پایان آذر ماه مشخص شود که تاکنون این مهم محقق نشده است.

لطیفی اضافه کرد: هم اکنون 24 لودر آماده تحویل داریم که سازمان همیاری های شهرداری می تواند تحویل بگیرد و با این اقدام بخشی از بدهی کارگران را پرداخت کنیم در حالی که معاون وزیر کشور هم در این زمینه همکاری نمی کند.

وی بسیاری از مشکلات شرکت از عدم همکاری ادارات دولتی است بیان کرد: دولت با همکاری می توانند بخشی از این مشکلات شرکت را کم کنند، البته برخی به دنبال این هستند وضعیت را به سمت و سویی برند تا این کارخانه را تعطیل کنند که این برای کارگران پذیرفتنی نیست.

کلید فرمانده اقتصادمقاومتی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی ماشین خاموش هپکو را روشن نکرد

درحالی که نعمت‌زاده در یک جلسه چندین ساعته ستاد اقتصاد مقاومتی از رونق تولید و برنامه‌های رونق تولید و صنعت گفت، اما این روزها نه تنها کلید فرمانده اقتصادمقاومتی دولت در استان مرکزی ماشین هپکو را روشن نکرده، بلکه درصورت تداوم وضعیت شاهد افزایش این نارضایتی اجتماعی قشر زحمتکش کارگری که رکن اصلی در جبهه تولید و اقتصاد مقاومتی است را به دنبال خواهد داشت.

هرچند برخی معتقدند این روال جهت دار و. برای افزایش نارضایتی اجتماعی پی گرفته می‌شود اما باید دید کارگزاران دولت تدبیر و امید که با شعار رونق اقتصادی سکاندار صنعتی‌ترین استان کشور شده‌اند این بار چه می‌کنند و آیا کلیدشان مانند اونگان، کمباین سازی و دیگر شرکت‌های بزرگ استان در قفل تورم و رکود نمی‌چرخد و بازهم شاهد قفل دیگری بر کارخانه بزرگ تولیدی دیگری در استان خواهیم بود؟

منبع:تسنیم
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، صنعت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار