شهر بندری چارک به عنوان دروازه اصلی ورود زمینی به جزیره کیش گمشده ای دارد که می‌تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴ 07 February 2023

 سوار بر کشتی خیره به آبی دریا و غرق در افکار روزمره هستم که افتادن گوشی مسافری که کنارم نشسته آنچه در خیالاتم رشته کرده بودم را پنبه می کند و روی صندلی نه چندان راحت کشتی می نشانَدَم.

بعد از معذرت خواهی به رسم تعارفات همیشگی می پرسد کیشوند هستم یا برای مسافرت به کیش می روم که در جوابش می گویم کیشوندم و برای گردشگری یک روزه به چارک آمده بودم.

لبخندی از سر شوخی که من بیشتر از سر نااگاهی می زند و می پرسد مگر چارک هم چیزی برای دیدن دارد که بخواهی یک روز را آنجا بگذارانی؟.

در جواب لبخند و سوالش قاطعانه می گویم برای درک زیبایی های چارک چیزی بیشتر از یک روز لازم است اما من به خاطر شرایط کاری این زمان را ندارم؛ بحثمان گرم می شود و می خواهد بیشتر در مورد چارک بداند.

نه نقره فام نه نارنجی

در توصیف زیبای های این شهر کوچک ساحلی به عنوان یکی از ۲ دروازه ورود زمینی به جزیره کیش همین یک پاراگراف گذشته را برای اهمیت توجه بیشتر به چارک، مقدمه حرف هایم می کنم و ادامه می دهم.

نه می شود گفت نقره فام است نه می توان گفت نیست؛ چراکه رنگ های طبیعی اش آنقدر زلال هستند که در نگاه اول آبی دریا را از چشم ها می رباید و توجه را به خود جلب می کند، چیزی شبیه نارنجی اما این رنگی هم نیست.

درِ آبی رنگ ورودی بندرگاه را رد کنی و وارد محوطه نشوی و به سمت شرق قدم زنان چند دقیقه ای را پیاده‌روی کنی علاوه بر آشنا شدن با بافت این شهر خاکی که پر از خون گرمی و سادگی مردمان مناطق جنوب کشور است به یکی از قدیمی ترین خورهای واقع شده در خلیج همیشه فارس به طول سه کیلومتر می رسی.

اولین چیزی که چشم هر بیننده ای را در این خور محصور خود می کند سواحلی است که نه می شود گفت نقره فام است نه می توان گفت نیست؛ چراکه رنگ های طبیعی اش آنقدر زلال هستند که در نگاه اول آبی دریا را از چشم ها می رباید و توجه را به خود جلب می کند، چیزی شبیه نارنجی اما این رنگی هم نیست. شاید فقط آنهایی که علم شناخت رنگ ها را دارند بتوانند نامی برای این رنگ زیبا بگذارند.

چشم ها که از دیدن این همه رنگ که مخلوق طبیعت هستند سیر نمی شود اما زمان کم مرا مجبور کرد زیبایی ساحل را به فیروزه ای دریا گره بزنم تا عکس هایی برای یادگاری از این همه زیبایی که مطمئنم هیچ‌گاه از خاطرم نخواهد رفت بگیرم.

گمشده‌ای در دروازه کیش

خور چیست؟

می پرسد معنی خور چیست؟ در پاسخش می گویم: به شاخه‌ای (محدوده نیمه بسته آب) از دریا گفته می‌شود که به خشکی داخل شده باشد؛ خور در حقیقت خلیج کوچک است که خلیج همیشه فارس در درازای حدود یک هزار کیلومتری خود صدها مورد از این خورها را در خود جای داده است.

معنی خور را که متوجه شد خواست عکس هایی که به یادگار از این محل گرفته ام را ببیند، با دیدن پلیکان ها و جنگل های حرایی که در عکس ها بودند کنجکاوانه جویای اهمیت این خور شد.

توضیح دادم: به واسطه قرار گیری چارک در مسیر ورودی به جزیره کیش سالانه می تواند محلی برای میزبانی از هزاران گردشگر باشد که در صورت معرفی به مسافران از این منطقه بکر می توان در مسیر توسعه پایدار این شهر به نفع مردمان بومی آن بهره برد.

با شنیدن حرف ها و دیدن عکس هایم، مصمم شد هنگام بازگشت از کیش حتما سری به خور چارک بزند تا علاوه بر دیدن پلیکان ها و سایر پرندگان مهاجر که به گفته خودش زمینه مورد علاقه او بود از نزدیک خور و ویژگی های آن را ببیند.

قول تحقق مطالبه

گفت: به نظر می رسد مورد بی توجهی واقع شده که با تایید حرفش گفتم: قرار است طرح جامع توسعه گردشگری بندرچارک با محوریت خور تا یک سال آینده توسط سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از برنامه های حمایتی از نواحی حاشیه ای مناطق آزاد تدوین شود.

توسعه بندر چارک به عنوان دروازه ورود مسافران به کیش در اولویت این سازمان بوده و برای آن طرح های مختلفی به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

این شد که حرف های سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از بندرچارک یادم افتاد که گفته بود: توسعه بندر چارک به عنوان دروازه ورود مسافران به جزیره کیش در اولویت این سازمان بوده و برای آن طرح های مختلفی به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

سعید پورزادی اضافه کرده بود: برای ارتقای بهره مندی ساکنان بندر چارک از حضور مسافران در جزیره کیش طرح جامع گردشگری این بندر با محوریت خورچارک سال آینده تدوین می شود به گونه ای که مردمان این خطه نیز از حضور مسافران جزیره کیش بهره مند شوند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

طرح جامع ساماندهی بندر چارک آغاز شد

تدوین طرح گردشگری بندر چارک در دستور کار است

گمشده‌ای در دروازه کیش

احداث یک مجتمع خدماتی بین راهی

مرتضی رمضانی گالشی هم معاون گردشگری این سازمان هم گفته بود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نطر دارد برای توسعه صنعت توریسم در این شهر بندری مجتمع خدماتی،بهداشتی و رفاهی بین راهی از محل اعتبارات شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی احداث کند.

وی با بیان اینکه برای این مجتمع حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه می شود یادآور شده بود: حدود ۳۰ درصد از مسافران به این جزیره از طریق دریا سفر می کنند که عمده آنان از امکانات و خدمات بندر چارک بهره مند می شوند.

از آنجا که گردشگری برای توسعه پایدار در دنیای کنونی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است می توان با ایجاد زیرساخت های صنعت توریسم در این خور در راستای توسعه این شهر پنج هزار نفری گام های موثرتری برداشت که انتظار می رود با نگاه ویژه سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده قوه مجریه چشم منتظر مردم این منطقه به تحقق وعده های دولت مردمی محقق شود.

شهر بندرچارک مرکز بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران است. بیشتر مردم آن‌ عرب زبان هستند، و به زبان عربی و فارسی تکلم می‌کنند و در ۳۰۰ متری مشرق خلیج فارس واقع شده است.

این بندر شناور مسافربری دارد و هم شناورهای لندینگ کرافت (ویژه انتقال بار مانند خودرو)، شما می‌توانید از بندر چارک از طریق دریا به جزیره کیش سفر کنید و وسیله نقلیه خود را نیز از طریق لندینگ کرافت به این جزیره ببرید.

این بندر به خاطر مجاورت جزیره کیش و قرار داشتن در مرکز شیب‌کوه و البته موقعیت جغرافیایی آن، همواره مورد توجه بوده است. اما تاریخ مکتوب آن از عصر زندیه به بعد مورد توجه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار