گفتگو روزنامه صبا عوامل برنامه ایران ناب
ویژه‌ برنامه ایران ناب، با محوریت اصالت، مثبت‌اندیشی و خطر کردن در زندگی و کسب و کار در ادامه فصل اول برنامه و با نگاهی جدید به مناطق آزاد، از شبکه دوم سیما روی آنتن رفته است.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ 08 December 2022
به گزارش تابناک جزیره به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ایران ناب، عنوان برنامه‌ای است که از شبکه ۲ سیما در حال پخش است. این برنامه ضمن پرداختن به موضوع اصلی خود، به حضور و نقش زنان در تأمین امنیت، آرامش و صلح و دوستی در جامعه نیز می‌پردازد. گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان حوزه کسب و کار و خانواده از بخش‌های اصلی این برنامه است.

ویژه‌ برنامه ایران ناب، با محوریت اصالت، مثبت‌اندیشی و خطر کردن در زندگی و کسب و کار در ادامه فصل اول برنامه و با نگاهی جدید به مناطق آزاد، از روز گذشته ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴ از شبکه دوم سیما روی آنتن رفته است.

این برنامه به موضوع اقتصاد مقاومتی که از تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری است و می‌بایست به مناطق آزاد، توجه خاص و ویژه داشت چرا که مناطق آزاد کمک‌های عظیمی برای رهایی کشورمان از تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی هستند و رسانه ملی کمتر به آن پرداخته و تمرکز داشته است. یکی از توجهات دولت سیزدهم به گردشگری ورزشی، هتل‌داری و جذب سرمایه‌ها به این مناطق است، عوامل و میهمانان برنامه در این ویژه برنامه به موضوعات ناب در حوزه گردشگری و هتل‌داری می‌پردازند.
به بهانه پخش این برنامه،روزنامه صبابا عوامل و میهمانان این برنامه به گفت و گو نشسته است.

حسین روزبهانی: تمرکز روی اقتصاد مقاومتی است

حسین روزبهانی، تهیه کننده برنامه ایران ناب، درخصوص فصل اول این برنامه و تک قسمت ویژه آن که به مناطق آزاد و ویژه به جزیره کیش پرداخته است گفت: در ادامه فصل اول این برنامه از شبکه دوم سیما، به موضوع اقتصاد مقاومتی که از تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بوده و رسانه ملی کمتر به آن پرداخته، متمرکز شدیم.

وی در پاسخ به این که چه ضرورتی احساس شد که خاص به جزیره کیش پرداخته‌اید افزود: ما از طریق این برنامه توانستیم به بخشی از گردشگری و حلقه مفقوده در مناطق آزاد کشور بپردازیم و با توجه به ظرفیت رسانه ملی بخشی از این ظرفیت‌ها را در این برنامه مطرح کنیم که بتواند سند و دستاوردی برای کشور باشد، ما از طریق این برنامه به ظرفیت‌های خاص و بکری که در کشور در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و … وجود دارد عنوان برنامه را ایران ناب، انتخاب کردیم و اینکه ایران، به عنوان کشوری مقتدر در تمامی بخش‌ها ناب و یگانه است.

وی درباره ساخت فصل دوم ایران ناب، اظهار داشت: فصل دوم ایران ناب، قرار است در ده قسمت به دهه مقاومت همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، به موضوعات مقاومت، شهادت و ایثار از سوم تا سیزدهم دی ۱۴۰۱ بپردازد که در مرحله پیش تولید آن قرار داریم.

تهیه کننده ایران ناب، شاخصه اصلی این برنامه را پرداختن به موضوعات و رویکردهای ملی و فراملی دانست و افزود: در تک قسمت ویژه فصل اول به مناطق آزاد و رویکرد اصلی آن، جهاد مقاومتی و تبیین پرداخته‌ایم، این برنامه می‌کوشد تا به شاخه‌های مختلف جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و می‌بایست در حوزه‌های مختلف اجرایی شود بپردازد.

سعید یقینی قصه زندگی انسان‌های موفق، فصل مشترک این برنامه است

سعید یقینی، نویسنده برنامه ایران ناب، با تأکید بر اینکه شنیدن و نوشتن قصه زندگی انسان‌های موفق، فصل مشترک این برنامه است گفت: سعی کرده‌ام همواره به مردم امید تزریق کنم و نشان دهم کارآفرینان هم روزهای سختی داشته‌اند اما در سختی نمانده‌اند و از سخت‌ترین مراحل زندگی خودشان عبور کرده‌اند. بنابراین در هر قسمت از برنامه به موضوعی می‌پردازیم که هر یک از کارآفرینان با آن درگیر بوده‌اند.

وی ادامه داد: تلاش، قناعت، توکل، ایثار، سرسختی و …. از جمله مفاهیمی است که افراد موفق از تاثیر آن‌ها در زندگی‌شان گفته‌اند، اگرچه این افراد با مشکلاتی هم روبرو بوده‌اند که نیاز به حمایت مسئولان داشته و دارند. مثلا یکی از معدود سازندگان دستگاه تولید بیسکویت در ایران که حتی محصولات‌اش به کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود، به دلیل برخی قوانین دست و پا گیر در سازمان استاندارد سال‌هاست منتظر یک تأییدیه مانده است یا برخی هتل‌داران بعد از موج‌های پی در پی کرونا دیگر مانند سابق مشتری ندارند.

نویسنده ایران ناب، با اشاره به حوزه جهاد و کمک به توسعه کسب و کارها ادامه داد: به طور نمونه در جزیره کیش علی‌رغم مشکلات جاری این جزیره، مسئولان به فکر کمک به کارآفرینان و به پایان رساندن پروژه‌های عقب مانده هستند. اگرچه این کارها کافی نیست و باید توجه بیشتری به کارآفرینان شود تا زندگی این افراد به عنوان الگو در میان همه اقشار جامعه باز نشر شود.

وی به عنوان نویسنده برنامه، برای بهتر شدن کیفی آن گفت: در قسمت‌های بعدی بهتر است، پای مدیران وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کار هم به برنامه باز شود تا علاوه بر شنیدن دغدغه‌های کارآفرینان برای حل مشکلات هم اقدام کنند.

مهدی کشاورز : ظرفیت مغفول مانده بسیاری داریم

مهدی کشاورز مدیر منطقه آزاد کیش، به عنوان مهمان در ویژه برنامه ایران ناب، درباره معنای جهاد و تعریف آن گفت: جهاد تلاش علمی مدبرانه بدون منت است و در طول هشت ماهی که این مسئولیت را با همکارانم به عهده گرفته‌ایم سعی کرده‌ایم در جزیره کیش حضور جهادگرانه علمی با نگاه به آینده داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما در راستای جهاد اقتصادی و اشتغال‌زایی در این جزیره، چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید افزود: در این هشت ماهی که توفیق حضور داشته‌ایم ابتدا آسیب شناسی از وضعیت موجود کرده‌ایم. حمایت از بخش خصوصی و نظارت بر آن که حلقه گمشده در کشور است. رهبر معظم انقلاب شعار امسال را برپایه دانش‌بنیان با دو ویژگی تولید و اشتغال‌زایی قرار داده‌اند، ما در چهار جزیره کیش، فارور بزرگ وکوچک و هندورابی ظرفیت مغفول مانده بسیاری داریم.

کشاورز ادامه داد: جزیره کیش و هندورابی در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی گردشگری اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی یک ظرفیت بسیار گسترده است که مغفول مانده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف چهار سال آینده به هیچ عنوان دنبال زمین فروشی برای تأمین منابع برای زیرساخت‌ها نخواهیم بود.

جزیره هندورابی بهشتی گمشده است که با ویژگی‌های خاص و بکر خود می‌تواند در حوزه گردشگری سبز، خانواده و گردشگری سلامت و ورزشی نقش محوری در کشور ایجاد کند. ما یک طرح جامع برای آن دیده‌ایم که سال‌های قبل مصوب شده و در حال مذاکره برای جذب سرمایه گذارها هستیم که وارد این حوزه شوند.

وی خاطرنشان کرد : جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد ایران می تواند در اقتصاد مقاومتی که یک نگاه به درون و صادرات محصول است سهم به سزایی ایفا کند، شانزده نوع گردشگری در دنیا مرسوم است که می‌توانیم در جزیره کیش داشته باشیم. این جزیره می‌تواند گردشگری دانش بنیان داشته باشد. به عبارتی یک جزیره دانش بنیان که تمام شرکت‌های دانش بنیان برای صدور خدمات و کالاهای‌شان یک پایگاه داشته باشند. ما می‌توانیم از همین منطقه صادرات گردشگری دانش بنیان داشته باشیم.

مدیر منطقه آزاد کیش به گردشگری صنعتی در دنیا اشاره کرد و گفت : همه می‌دانند فرش ایران بلامنازع است، خدمات پس از فروش فرش ایران درخارج ازکشور دایر است. با مرکز ملی فرش ایران، صحبت و دعوت کرده‌ایم که هر فضا و امکاناتی که نیاز دارند در این جزیره به آنها اعطا می‌کنیم تا داخل ایران آمده و خدمات پس از فروش که یک صنعت پول‌ساز و اشتغال‌زاست را در این جزیره دایر کنند.

وی به حوزه گردشگری ورزشی و فراهم شدن زیر ساخت‌های آن در این منطقه اشاره کرد و افزود: در همین مدت با فراهم کردن زیرساخت ها، اولین زمین چمن هیبریدی ایران را ظرف هشت ماه احداث و کل ورزشگاه این جزیره را به روز کرده‌ایم و در حال بهسازی زمین چمن، تنیس و زمین‌های اسکواش نیز هستیم.

مسیح الله صفا: اگر بها بدهند گردشگر خارجی، کشور ما را به کشورهای حوزه خلیج فارس ترجیح می‌دهد

مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتل‌داران کیش، درخصوص فرهنگ سازی مردم جزیره کیش در ۳۳ سال حضورش در این منطقه گفت: فرهنگ بستن کمربند اولین بار از جزیره کیش به کل کشور آغاز شد، ساکنان جزیره کیش پیش از اینکه علم اقتصاد را بدانند، فرهنگ ایران شناسی را آموخته‌اند. بدعت تکریم ارباب رجوع از جزیره کیش پایه‌گذاری شد و این موجب افتخار است.

وی افزود: بیست سال است کیش سومین فرودگاه پرتردد ایران است، کیش پنجاه هتل آماده و شصت هتل در دست ساخت دارد، جزیره کیش یکی از سه نقطه پراکسیژن دنیاست و این یک جاذبه گردشگری در این منطقه است که اگر دولت و رایزن‌های فرهنگی ما به آن بها بدهند گردشگر خارجی جزیره کیش را به کشورهای حوزه خلیج فارس ترجیح می‌دهد.

مهرداد تاوتلی: در گردشگری تاریخی و فرهنگی جزو ده کشور اول هستیم

مهرداد تاوتلی، دبیرکل جامعه هتل‌داران جزیره کیش با اشاره به جهاد تبیین و تأکید مقام معظم رهبری، بر اجرایی شدن آن در تمام سطوح کاری و حرفه‌ای گفت: جهاد تبیین، از نگاه من که فارغ التحصیل رشته گردشگری و هتلداری هستم تلاش‌هایم در حرفه و شغل تخصصی‌ام از سال ۱۳۷۶ در صنعت هتلداری است. در این سال‌ها با باور و ایمانی که به توانمندی‌های شخصی‌ام داشتم توانستم گام‌های مثبتی در این صنعت بردارم.

وی ادامه داد : شاید روزهای اولی که این رشته در ایران به صورت دانشگاهی در دانشگاه علامه تهران بنیانگذاری شد کسی باور نداشت که صنعت گردشگری و هتلداری ما تا این اندازه پول‌ساز و صادراتی نامرئی است یعنی ما نه تنها کالایی نمی‌فرستیم بلکه درآمد هم داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در صنعت گردشگری و هتل‌داری سیصد جوان جویای کار بی تجربه را مشغول به کار کرده‌ایم، ما سعی می کنیم به جوان های جویای کار آموزش‌های هتلداری و گردشگری بیاموزیم تا وارد چرخه اقتصادی این صنعت بشوند.

تاوتلی ادامه داد : تمامی این افراد از دروس اولیه این صنعت شامل راه رفتن، لباس پوشیدن، سلام کردن و .. را فرا می‌گیرند و در مجموعه‌ها مشغول به کار می‌شوند، یکی از رسالت‌های صنعت گردشگری و به ویژه هتل‌داری اشتغال‌زایی است ما هر دختر و پسر با هر سطح تحصیلاتی را می‌توانیم جذب کنیم به شرط اینکه علاقه‌مند به ارتباط و خدمت دهی به انسان‌ها باشند، چون در صنعت هتل‌داری کسی موفق است که عاشق این صنعت، سرویس دهی، خدمات دهی و احترام گذاشتن به میهمان‌ها باشد، ما اصطلاحی داریم در صنعت هتل‌داری که می گوییم؛ همیشه حق با میهمان است.

وی تأکید کرد: در هتلداری معتقدم میهمان حبیب خداست و باید از لحاظ حرفه‌ای به او توجه کرد که زمان رفتن هم با رضایت این مکان را ترک و دوباره بازگردد و برای ما تبلیغ مثبت کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی جهانگردی با توجه به علایق و سن مسافران و گردشگردانی که می‌خواهند به کشورهای دیگر سفر کنند، ۱۵۰ مدل گردشگری کشورها را تقسیم بندی کرده است اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، ورزشی و مدل های مختلف گردشگری تعریف شده است، ما در گردشگری تاریخی و فرهنگی جزو ده کشور اول هستیم.

تاوتلی ادامه داد: گردشگری و هتل‌داری امروزه در دنیا مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، هفت کشور اول صنعتی دنیا، سومین درآمد اول شان توریسم است، صنعت گردشگری و هتل داری در کشور ما نیاز به یک تحول اداری دارد تا بوروکراسی‌های اداری آن مرتفع شده و بخش خصوصی بتواند آزادانه کار کند آن زمان است که اشتغال پایدار در کشور ایجاد می شود.

برنامه ایران ناب، در این قسمت به لحاظ ترویج فرهنگ گردشگری و در کنار آن اشتغال‌زایی، توانسته است جزو برنامه‌هایی باشد که مفید واقع شده و دریچه‌ای جدید و امیدبخش به روی مخاطبانش باز کند و از ایرانی ناب و ایرانی آباد بگوید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار