تکمیل مدول دوم تصفیه خانه کیش با هدف افزایش ۲ برابری ظرفیت آن از سوی سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده دولت گامی برای تثبیت این منطقه آزاد به عنوان جزیره پاک به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۶۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ 28 August 2022

به گزارش تابناک جزیره، ورودی تصفیه خانه فاضلاب شمال جزیره کیش در طول سال با توجه به تعداد حضور گردشگران در هر روز بین ۹ تا ۲۰ هزار متر مکعب در نوسان است به گونه ای که در ایام عید امسال به واسطه حضور همزمان ۱۸۰ هزار گردشگر ورود این تصفیه خانه برای یک روز از پیک عبور کرد.

در این راستا تکمیل مدول دوم این تصفیه خانه که از سال های گذشته آغاز شده بود به صورت جدی پیگیری شد و در بودجه امسال نیز تداوم این عملیات و نصب تجهیزات خریداری شده مد نظر قرار گرفت تا با بهره برداری از آن در روزهای پرمسافر سال کماکان تمام فاضلاب تولیدی در این جزیره تصفیه شود.

طرح احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب جزیره کیش به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب از ۱۰ سال گذشته آغاز شده و هم اکنون با مجموعه ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ساختمان آن تکمیل و تاسیسات و تجهیزات آن نیز نصب شده و به گفته معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش حداکثر در ۱۰ روز آینده وارد مدار می شود.

سعید پورزادی با بیان اینکه بازچرخه آب در راستای حفاظت از محیط زیست جزیره گام مهمی در راستای تثبیت جایگاه کیش به عنوان جزیره‌ای اکولوژیک است یادآور شد: با بهره برداری از این طرح برمبنای پیک ورودی می توان در چند سال آینده بدون هیچ گونه مشکلی فاضلاب جزیره را به سهولت تصفیه کرد.

وی اضافه کرد: مدول دوم تصفیه خانه شمال در سه راکتور به عنوان طرح زیرساختی از محل منابع در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش با تلاش شرکت عمران آب و خدمات، پس از چند سال وقفه به بهره برداری می رسد.

پورزادی افزود: با توجه افزایش جمعیت و تلاش برای توسعه فعالیت های گردشگری توسعه این زیرساخت در دستور کار قرار گرفته و در این راستا طراحی مرحله اول تصفیه خانه فاضلاب جنوب با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب نیز برای سال های آتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه جنوب با طراحی فازهای بعدی در برنامه میان مدت قابلیت افزایش تصفیه فاضلاب جزیره به بیش از ۲۰ هزار متر مکعب را دارد یادآور شد: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای طرح جامع توسعه جزیره در نظر دارد شبکه تصفیه فاضلاب را براساس استانداردهای محیط زیستی در برخی نقاط محدود را توسعه دهد تا بتواند تمام پساب را همانند گذشته در فضای سبز بکارگیری کند.

۱۰۰ درصد آب فضای سبز کیش از تصفیه آب تامین می شود

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز در این ارتباط با بیان اینکه بازچرخانی آب همواره به عنوان یکی از اولویت های اساسی در حفاظت از محیط زیست است افزود: با تکمیل طرح مدوم دوم تصفیه خانه فاضلاب کیش ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز جزیره از آب تصفیه شده تامین می شود.

محسن نظر پور با بیان اینکه علاوه بر تامین آب ۱۰۰ درصدی فضای سبز فعلی امکان توسعه این فضا در نقاط مختلف جزیره بدون چالش استفاده از آب شرب نیز فراهم خواهد شد گفت: ابنیه مدول دوم این تصفیه خانه اسفند سال گذشته به اتمام رسیده بود و در سال جاری مراحل نصب تجهیزات آن قوت گرفت.

وی یادآور شد: پیش از این میزان ورودی فاضلاب به تصفیه خانه در ایام پرمسافر از جمله نوروز منجر به افزایش فشار کاری بر روی زیرساخت های جزیره کیش می شد که با بهره برداری از این طرح دیگر نگرانی از بابت تصفیه آب و اکسیژن دهی پساب به استانداردهای محیط زیستی وجود نخواهد داشت.

نظرپور اضافه کرد: هرچند پیشتر تمام فاضلاب های تصفیه شده خروجی همواره در بحث BOD فاضلاب یا میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی و COD اکسیژن خواهی شیمیایی همواره زیر ۱۷۰ و متناسب با استاندارهای لازم بود اما با بکارگیری تاسیسات جدید امکان بالا بردن این استاندارد بیشتر فراهم می شود.

هم اکنون بیش از ۹۰  درصد آب مورد نیاز فضای سبز جزیره از طریق آب تصفیه شده از فاضلاب تامین می شود که این امر برای صرفه جویی در منابع ارزشمند آب در جزیره کیش اهمیت زیادی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار