رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کیش گفت: ۹۵ درصد جرایم اینترنتی رخ داده در این جزیره در حوزه تخلفات سنتی سایبری رخ می هد.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴ 03 July 2022

به گزارش تابناک جزیره، سرگرد محسن بابایی با بیان اینکه جرایم رایانه ای به ۲ دسته سایبری محض و سنتی سایبری تقسیم بندی شده است اظهار داشت: ۹۵ درصد پرونده های تشکیل شده در این جزیره مربوط به جرایم سنتی سایبری و بقیه سایبری محض است.

وی اضافه کرد: جرایم سنتی سایبری آن دسته از جرم هایی است که قبل از به وجود آمدن فضای سایبری وجود داشته و مجرمان تنها با بردن آن به بستر سایبر شکل جدید به تخلفات خود می دهند که می توان با اندک سواد سایبری از وقوع این گونه جرایم جلوگیری کرد.

سرگرد بابایی در خصوص جرایم سایبری جزیره کیش گفت: هم اکنون ۷۹ درصد بزه های سایبری در این جزیره کلاهبرداری اینترنتی با شگردهای مختلف از جمله پیامک های جعلی سامانه های قضایی، یارانه، سهام عدالت و غیره است که عمده شیوه ها در فضای غیر سایبر نیز قابلیت انجام دارد.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه کیش افزود: همچنین ۱۱ درصد پرونده های تشکیل شده در حوزه ایجاد مزاحمت، هفت درصد حوزه نشر اکاذب و هتک حیثیت و سه درصد نیز سایر موارد است.

وی گفت: در این راستا توسعه دانش سایبری افراد یکی از اولویت ها برای کاهش بزه های سایبری است که این پلیس همواره اموزش های خود را به صورت اطلاعیه های مختلف و برگزاری دوره های حضوری و غیرحضوری در محل های مختلف دنبال کرده است.

سرگرد بابایی اضافه کرد: چنانچه کاربران فضای مجازی در استفاده از فضای مجازی از سواد کافی برخوردار نباشند ممکن است در برخی موارد آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای آن‌ها به وجود بیایید که با آموزش مناسب می‌توان از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

وی غفلت و سهل انگاری و عدم رعایت نکات امنیتی توسط کاربران کابران را مهمترین عامل ایجاد جرم سایبری اعلام کرد و افزود: این موارد به خصوص در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری شهروندان شود که فرصت سوءاستفاده را برای افراد سودجو و مجرمان سایبری فراهم می‌کند.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه کیش گفت: تیم رصد و پایش این پلیس و با بهره‌گیری از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به پایش گسترده این فضا پرداخته و با مجرمان و کلاهبرداران فضای مجازی با جدیت در سال جدید نیز برخورد می کند.

بابایی اضافه کرد: پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار